Kaart van brein fruitvliegje biedt belangrijke inzichten

• 14 oktober 2024

Wetenschappers hebben voor het eerst een gedetailleerde kaart gemaakt van de hersenen van een volwassen fruitvliegje. Dit is een belangrijke vooruitgang in hersenonderzoek; het legt de basis voor verder onderzoek naar meer complexe hersenen – zoals die van mensen – en kan bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe behandelingen voor hersenaandoeningen.

Het brein van de fruitvlieg
Het is niet helemaal voor het eerst dat wetenschappers het brein van dieren in kaart brengen. Zo hebben onderzoekers al eerder de hersenen van een rondworm (die 302 neuronen bevat) en die van een larvale fruitvlieg geanalyseerd. Het brein van een volwassen fruitvlieg is echter veel complexer. “De nieuwe kaart is een belangrijke prestatie,” zegt onderzoeker Mala Murthy. “Er bestaat geen ander compleet hersenconnectoom voor een volwassen dier met zo’n complexiteit.”

Kortom, de onderzoekers slaagden er dus in een volledig connectoom (breinbedrading) te creëren van alle neuronen in de hersenen van een fruitvlieg. Het betekent dat wetenschappers voor het eerst het volledige brein van een dier in kaart hebben gebracht dat kan lopen en zien. De bevindingen zijn gepubliceerd in het vakblad Nature.

Atlas
Net zoals een kaart die zowel kleine steegjes als grote snelwegen weergeeft, laat het connectoom de verbindingen in de hersenen van de fruitvlieg op verschillende niveaus zien. “Wat we hebben ontwikkeld, is in veel opzichten een atlas,” legt onderzoeker Sven Dorkenwald uit. “Net zoals je niet naar een onbekende locatie zou willen rijden zonder Google Maps, wil je de hersenen ook niet verkennen zonder een kaart. We hebben een atlas van de hersenen samengesteld en voorzien van aantekeningen over alle ‘bedrijven’, ‘gebouwen’ en ‘straatnamen’. Dit stelt onderzoekers in staat om de hersenen op een doordachte manier te verkennen terwijl we proberen ze te begrijpen.”

Mensen
De onderzoekers benadrukken dat de volledige hersenkaart van de fruitvlieg een cruciale eerste stap is naar het in kaart brengen van grotere hersenen, zoals die van mensen. Fruitvliegen delen 60 procent van ons DNA. En driekwart van de genetische ziekten bij mensen heeft overeenkomsten met die van fruitvliegen. Daarom is dit onderzoek ook van groot belang voor ons. Aangezien de fruitvlieg vaak als modelorganisme wordt gebruikt, kan zijn hersenkaart helpen om beter te begrijpen hoe neurale circuits functioneren. “Om te begrijpen hoe de hersenen werken, is het noodzakelijk om inzicht te krijgen in hoe alle neuronen samenwerken en ons in staat stellen om te denken,” vertelt onderzoeker Gregory Jefferis. “Voor de meeste hersenen hebben we eigenlijk geen idee hoe deze netwerken functioneren. Fruitvliegen zijn in staat om veel complexe taken uit te voeren, zoals lopen, vliegen en zich oriënteren. Het in kaart brengen van de verbindingen in de hersenen is een eerste stap in het begrijpen van allerlei zaken die ons interesseren, zoals hoe we onze bewegingen aansturen, de telefoon opnemen of een vriend herkennen.”

Niet zo uniek
De wetenschappers ontdekten dat er veel gelijkenissen zijn tussen de verbindingen in deze kaart en eerdere kleinere onderzoeken die specifieke delen van de hersenen van de vlieg in kaart hebben gebracht. Hieruit concludeerden ze dat er aanzienlijke overeenkomsten in verbindingen bestaan tussen verschillende hersenen, wat betekent dat elk brein niet zo uniek is als eerder gedacht.

Hersenaandoeningen
De studie is een belangrijke opmaat naar behandelingen voor hersenaandoeningen. Waarom? Voor veel verwoestende hersenziekten, zoals dementie, Parkinson en Alzheimer, kunnen artsen slechts de symptomen verlichten. Een echte genezing ontbreekt. Dit komt doordat het moeilijk is iets te genezen wat we niet volledig begrijpen. En het menselijk brein, met zijn miljoenen neuronen en honderd biljoen synapsen, is buitengewoon complex. De nieuwe studie legt echter de basis voor verder onderzoek naar meer complexe hersenen – zoals die van mensen – en kan daarom bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe behandelingen voor hersenaandoeningen. Maar dat niet alleen. Bij het vergelijken van de nieuwe hersenkaarten met eerdere kaarten van kleinere hersengebieden ontdekten de onderzoekers dat ongeveer 0,5 procent van de neuronen variaties in ontwikkeling vertoont, wat kan leiden tot verkeerd verbonden neuronen. Ze benadrukken dat dit een belangrijk onderzoeksgebied zal zijn om te bestuderen of deze veranderingen samenhangen met hersenstoornissen. In de toekomst hopen onderzoekers bovendien te kunnen vergelijken wat er gebeurt als er problemen ontstaan in onze hersenen, zoals bij psychische aandoeningen. “We zijn nu in staat om gedetailleerde kaarten op synaptisch niveau te maken, wat ons helpt om celtypen en circuitstructuren binnen het gehele brein beter te begrijpen,” zegt onderzoeker Davi Bock. “Dit zal ons ongetwijfeld helpen om dieper inzicht te krijgen in hoe zenuwstelsels informatie verwerken, opslaan en oproepen. Ik geloof dat deze aanpak de richting aangeeft voor het bestuderen van toekomstige connectomen van volledige hersenen, zowel bij fruitvliegen als bij andere soorten.”

Dit onderzoek is uitgevoerd met de hersenen van een vrouwelijke fruitvlieg. Omdat er verschillen zijn in de neurale structuur tussen de hersenen van mannelijke en vrouwelijke fruitvliegen, zijn de onderzoekers van plan om in de toekomst ook een mannelijke brein te karakteriseren.

Bron: Scientias